Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Levensverhalen voorzien in een steeds grotere maatschappelijke behoefte, getuige de opkomst van weblogs, de talloze autobiografie en therapeutische toepassingen. Reflecteren op het eigen leven kan troost bieden, kan ouderen en jongeren helpen omgaan met beperkingen, en kan bijdragen aan zingeving en goed sociaal contact. De levensverhalen zelf zijn een rijke bron voor bijvoorbeeld medici, hulpverleners, loopbaan-begeleiders en mantelzorgers.De betekenis van levensverhalen laat zien dat levensverhaalmethoden een plaats in de gezond-heidszorg verdienen. Een gezondheidszorg die aan de verhalen voorbijgaat, wordt een kil instituut waarin veel mensen zich niet herkend en erkend voelen.Naast een brede theoretische uiteenzetting bevat dit boek vele toepassingen van het werken met levensverhalen in wetenschappelijk onderzoek en in de (klinische) praktijk. Deze bundeling van interdisciplinaire inzichten geeft op unieke wijze de stand van zaken weer in de kennis over levensverhalen en levensverhaalmethoden.Psychologen en ethici, ergotherapeuten en schrijfdocenten: tientallen auteurs belichten in dit boek de betekenis van levensverhalen voor menswetenschappen, zorg en welzijnswerk. Ze beschrijven hoe levensverhalen tot stand komen, welke rol herinneringen hierbij spelen en hoe de verhalen het zelfbeeld en de toekomstverwachtingen kunnen bepalen. De solide achtergrond van de auteurs zorgt voor een duidelijke wetenschappelijke grondslag. De prettige schrijfstijl en de verwijzingen naar de praktijk maken van De betekenis van levensverhalen een bron van inspiratie voor iedereen die werkt of gaat werken met levensverhalen. Reflecteren op het eigen leven kan troost bieden, kan ouderen en jongeren helpen omgaan met beperkingen, en kan bijdragen aan zingeving en goed sociaal contact. De levensverhalen zelf zijn een rijke bron voor bijvoorbeeld medici, hulpverleners, loopbaanbegeleiders en mantelzorgers. 'De betekenis van levensverhalen' laat zien dat levensverhaalmethoden een plaats in de gezondheidszorg verdienen. Naast een brede theoretische uiteenzetting bevat dit boek vele toepassingen van het werken met levensverhalen in wetenschappelijk onderzoek en in de (klinische) praktijk. Psychologen en ethici, ergotherapeuten en schrijfdocenten belichten in dit boek de betekenis van levensverhalen voor menswetenschappen, zorg en welzijnswerk. Ze beschrijven hoe levensverhalen tot stand komen, welke rol herinneringen hierbij spelen en hoe de verhalen het zelfbeeld en de toekomstverwachtingen kunnen bepalen.
Philosophical anthropology --- Sociology of health --- Psychiatry --- schrijfprocessen --- medische psychologie --- sociaal gedrag --- storytelling --- schrijfopdracht --- reminiscentie --- levensloop --- vertellen --- herinneringen
Choose an application
Als je in je directe omgeving met dementie te maken krijgt, wordt er veel van je gevraagd. Het verlies van het contact met de dementerende is vaak het moeilijkst. Degene van wie je houdt is er nog wel, maar het is niet meer de persoon die je kende. Het maken van een herinneringsboek kan je helpen het contact met de dementerende te verbeteren en zo lang mogelijk te behouden. Om nooit meer te vergeten is een handvat om samen herinneringen op te halen en die vast te leggen in een herinneringsboek. Om nooit meer te vergeten is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel wordt het verhaal verteld van Barbara en haar tante Geert, die lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Centraal hierin staat de rol die het herinneringsboek speelt bij de manier waarop Barbara omgaat met de situatie die de ziekte van haar tante met zich meebrengt. Het tweede deel is een handleiding waarin je leest hoe je samen een herinneringsboek kunt maken. (Bron: covertekst)
dementie --- gerontagogie --- psychosociale hulpverlening --- Psychiatry --- levensloop --- Geriatrics --- departement Gezondheidszorg 08 --- ouderenzorg --- levensverhaal --- 605.93 --- Herinneringen --- Ouderenzorg --- levensverhalen --- 606.5 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- geheugen --- reminiscentie --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- Geheugen --- Gehoorstoornissen --- Dementie --- Levenskwaliteit --- Geheugen (psychologie) --- Gehoorstoornis
Choose an application
Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- levensloop --- gerontagogie --- mensen met een mentale beperking --- 606.84 --- levensverhaal --- mentaal gehandicapten --- psychiatrische patiënt --- (zie ook: zwakzinnigheid)
Choose an application
"Ik zou er wel een boek over kunnen schrijven" is een veel gehoorde uitdrukking als ouderen over hun leven vertellen. De meesten komen er echter niet toe om het daadwerkelijk te gaan doen. Het is zoveel, hoe pak je dat aan, wie helpt je daarbij? 'Mijn leven in kaart' is een methode voor het maken van een levensboek op maat. Het pakket bevat een overzichtelijke handleiding met achtergrondinformatie over het belang van levensverhalen en de opbouw van de methode. Daarnaast worden er veel tips gegeven over de inhoud en het vormgeven van een levensboek en voor het voeren van gesprekken. Om herinneringen op te roepen en gesprekken in gang te zetten, zijn er bovendien 50 themakaarten ontwikkeld. Die bevatten vragen over thema's als relaties, wonen en bezit, opleiding, opvoeding, werk en hobby. Door deze kaarten samen door te nemen, komen herinneringen aan vroeger als vanzelf weer boven. De kaarten en de handleiding vormen niet alleen een ideaal hulpmiddel om samen met ouderen een levensboek te maken, maar zorgen vooral ook voor vele prachtige en ontroerende momenten van herinnering
Ouderen. --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Levensverhalen --- Geriatrie --- Bejaarden --- Levensloop --- Reminiscentie --- Verhalen --- Vertellen --- Biografieën --- 324 --- Levensboek (levensverhaal) --- ouderenzorg (gez) --- Games --- herinneringen --- gerontagogie --- Age group sociology --- levensloop --- reminiscentie --- Psychology --- activiteitenbegeleiding --- Social policy and particular groups --- gesprekstechnieken (gez) --- levensverhaal --- departement Gezondheidszorg 08 --- ouderenzorg --- dementie --- Levensverhaal --- Oudere --- Verhaal --- Biografie --- Boekdrukkunst --- Film (cinematografie) --- Literatuur --- Noorwegen --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Kafka, Franz --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Kaartspel --- Levensvraag
Choose an application
Ouder worden is van alle tijden. Maar vele belangrijke aspecten ervan zijn niet eerder voorgekomen. Zo is er door allerlei ingrijpende veranderingen een minder duidelijk verband ontstaan tussen leeftijd en veroudering. Terwijl een eeuw geleden maar weinig mensen oud genoeg werden om niet meer te hoeven werken, is dat nu bij zeer velen het geval. De levensverwachting is enorm toegenomen, terwijl men juist eerder stopt met werken en, merkwaardig genoeg, ook eerder tot de 'ouderen' wordt gerekend. Dit is de paradox van de steeds jongere oudere. Deze paradox heeft nog een andere betekenis: terwijl veroudering onvermijdelijk is, richt men zich niet op goed of beter ouder worden, maar op jong blijven. De veranderende levensloop wordt inmiddels vooral gezien als domein van belangenbehartiging, als bron van zorgen om de betaalbaarheid van pensioenen, zorgvoorzieningen en hun managers, met als enig positief perspectief zo lang mogelijk te leven en tegelijkertijd jong te blijven dankzij de antiverouderingsindustrie. De auteur geeft na een indringende analyse van de problemen een nieuwe visie op ouder worden door een aantal fundamentele vragen te stellen. Hij bespreekt daarbij een groot aantal gerontologische theorieën en benaderingen en ontwikkelt de visie dat ouder worden geen pathologisch, maar een existentieel proces is, dat niet alleen gekenmerkt wordt door toenemende kwetsbaarheid maar ook door toenemende ervaringsrijkdom
Aging --- Hulpwetenschappen --- Social aspects --- Filosofie. --- gerontagogie --- Philosophy and psychology of culture --- Age group sociology --- cultuurfilosofie --- bejaardenpsychologie --- Bejaarden --- Pensioenen --- Levenskwaliteit --- Psychologie --- Levensloop --- Ouderen --- 308.053.9 --- Bejaardenproblematiek (ouderenproblematiek) --- bejaarden --- S20100551.JPG --- 362.6 --- Age --- Ageing --- Senescence --- Developmental biology --- Gerontology --- Longevity --- Age factors in disease --- Physiological effect --- Oudere --- Pensioen (financiën) --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Man --- Volwassene
Choose an application
In 1996 is in de jeugdzorg begonnen met het werken met levensboeken. Vele oud-cliënten wisten vaak niet meer hoe hun verleden eruit zag en waarom ze in de jeugdzorg terecht gekomen waren. Bij wie, of waar ze gewoond hadden, voor hoelang etc. Ook in de ouderenzorg, de psychiatrie en in de zorg voor mensen met een (verstandelijke) beperking, wordt al geruime tijd gewerkt met levensverhalen. Dit basisboek legt een theoretisch fundament onder deze steeds belangrijker wordende activiteit. Dat de auteurs zelf werkzaam zijn in deze sectoren, blijkt duidelijk uit deze goede, degelijke, geslaagde poging. Het boek is toegankelijk, met concrete handreikingen en praktijkvoorbeelden, gericht op zorgverleners en stafmedewerkers. Klein minpuntje is dat door het samenbrengen van de diverse sectoren dit boek wel erg dik is geworden, terwijl veel mensen vaak maar in een sector bezig zijn. Niettemin aanbevolen aan allen die op zoek zijn naar informatie over opzet en uitvoering van dergelijke levensboeken. Levensverhalen en levensboeken worden steeds belangrijker inde zorg. Dat blijkt uit de forse stapel boeken die de afgelopen jaren over dit onderwerp zijn verschenen. Maar daaraan ontbrak nog een theoretisch onderbouwd boek dat helder maakt hoe je in de praktijk levensverhalen en -boeken realiseert en hoe je ermee werkt. In deze lacune voorziet Werken met levensverhalen en levensboeken. Een levensverhaal vertelt de persoonlijke levensgeschiedenis van iemand; het levensboek is daar de tastbare neerslag van. Een levensverhaal maakt het de hoofdpersoon makkelijker om zijn verleden op een rijtje te zetten en te verwerken. Daarnaast versterkt het zijn zelfbeeld en identiteit en verstevigt het de relatie met de familie en het sociale netwerk.
Hulpverlening --- Reminiscentie. --- Methodiek. --- gerontagogie --- levensloop --- activiteitenbegeleiding --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- 321.3 --- autobiografie --- bejaardenzorg --- geestelijke gezondheidszorg --- hulpverlening --- jeugdzorg --- levensverhalen --- mentaal gehandicapten --- methodiek --- 615.851 --- Bejaarden / ouderen (bejaardenzorg, ouderen) --- Bejaardenzorg (ouderenzorg) --- Geestelijke gezondheidszorg --- Jeugdwerk --- Levensboek (levensverhaal) --- Levensverhaal --- Mentaal gehandicapten --- 364.044 --- Jeugdzorg --- Levensboek --- Ouderenzorg --- Personen met een mentale handicap --- 416.8 --- bejaarden (ouderen) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- geheugen --- kinderen --- levensverhaal --- psychiatrische patiënt --- reminiscentie --- S20080323.JPG --- welzijnswerk, methoden --- Methodiek --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 361.1 --- Verhalen --- Levenskwaliteit --- Verhaal
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|